19 april 2012

#19-04-12 Wandelaars vs fietsers @ NHD

Wandelaars vs fietsers @ NHD of PWN en haar klachtenafhandeling



Natuurlijk gunnen we iedereen zijn/haar verzetje en vrijwel nooit hebben wij als fietsers last van wandelaars of irriteren wij ons aan ze. Andersom schijnt dat iets vaker voor te komen gek genoeg....

Afgelopen weekend was er een wandeltocht in het NHD vanuit Camping Geversduin. Drommen wandelaars liepen als een kudde schapen breeduit over de vele paden, sommige zelfs uitgedost in camouflagekleding...... Als biker zoek je uiteraard de rustige paden op om lekker rustig te kunnen genieten van de natuur. Echter was de route zo uitgezet dat je soms het pad moest delen met de wandelaars, wat mij betreft geen enkel probleem......best gezellig en soms krijg je zelfs aanmoedigingen.
Echter blijken er wandelaars te zijn die andere gebruikers het licht in de ogen niet gunnen.......nou was ik deze wandelaars persoonlijk nog nooit tegengekomen maar kende ze wel van de verhalen.

Ik reed afgelopen zondag omstreeks 10 uur thv de Diaconieweg nabij Camping Geversduin achterop de wandelstoet die de gehele breedte van het pad in beslag nam op sommige plekken. Vriendelijk groeten en laten weten dat je er aankomt is meestal voldoende om ruimte te krijgen zodat je kunt passeren. Bij 1 groep en met name bij 1 persoon leek dit niet te werken. Veel leden van deze groep hadden van die typische wandelclub-outdoorkleding aan; waterdicht, ademend, stevige stappers en sommige zelfs een hoofddeskel in matching-colors.
Bij het naderen van een dergelijke groep hou ik in eerste instantie mijn benen stil, mijn Hope Evo-2 naaf maakt vaak genoeg geluid om mijzelf kenbaar te maken, in dit geval werkte dit niet en was ik dus genoodzaakt 'goedemorgen" te zeggen. Dit werkte en de meeste wandelaars stapten opzij. Na nog een keer iets luider 'pardon' geroepen te hebben deed bijna iedereen een stap opzij... 1 individu vond het nodig om midden op het pad te blijven lopen terwijl aan zijn lichaamshouding duidelijk te zien was dat hij mij wel degelijk gehoord had. Na een 'pardon, mag ik passeren' bleef de man lopen waar hij liep en bromde: 'Heb je geen bel?'



Wat doe je dan? Je lacht, maakt een cynische opmerking, wenst de man nog een fijne wandeltocht en fietst vrolijk verder.
Maar eigenlijk denk je later WTF? Dit is toch niet normaal, wat beweegt zo'n type om zo'n houding aan te nemen? Had hij ruzie met zijn vrouw/man? Moest hij vreselijk nodig poepen? Was hij door zijn mede-wandelaars al diverse malen in de zeik genomen  en dacht hij nu de lolligste te zijn?

Bij thuiskomst lag er al een email in de bus van een MTBer over de wandeltocht, na het berichten van mijn ervaringen op Facebook kwamen er nog enkele vergelijkbare klachten boven water......

Dus toch maar besloten om een klacht in te dienen bij PWN, mijn klacht was zoals hierboven beschreven.

De letterlijke reactie van van PWN's financieel administratief medewerker was:
In onderstaande e-mail uit u uw ongenoegen over het gedrag van een wandelaar afgelopen zondag ochtend. Wij zullen u klacht meenemen ter evaluatie met de organisator van de wandeltocht. Daarnaast zullen wij uw klacht ook meenemen in de klankbordgroep.

Waarop mijn antwoord was:
graag verneem ik van je wat PWN/de organisatie van de wandeltochten gaat doen om dit soort gedrag in de toekomst te voorkomen. Er zijn nl. meerdere klachten jullie kant opgekomen over deze wandeltocht en met name enkele deelnemers aan de wandeltocht.
Wanneer denk je dat er een verslag is van de evaluatie?
Graag zou ik hier een kopie van ontvangen.

Letterlijke reactie van de financieel administratief medewerker van PWN:
Ik heb jou klacht doorgestuurd naar de verantwoordelijke boswachter. Klachten doorgesproken met de organisatie. Ik denk niet dat hier schriftelijk verslag van wordt gemaakt. Bij de klankbordgroep verwacht ik dat wel. Ik heb je verzoek doorgestuurd naar de boswachter die hier in deelneemt.
Vertouwend u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Mijn reactie:
ik zie net aan de autoreply dat .......... t/m 4 mei afwezig is, wellicht kan je het naar een andere boswachter sturen? Om nog 3 weken te wachten totdat er iets gebeurt lijkt mij een beetje te veel van het goede.

Letterlijke reactie van de financieel administratief medewerker van PWN:
Wij begrijpen dat u gebeurtenis van afgelopen zondag als zeer vervelend ervaart. PWN neemt uw klant zeer serieus.
Alle boswachters uit de regio waar de door u geschetste incidenten plaats vinden zijn geinformeerd. Uw klacht is doorgestuurd naar de organisator van de wandeltocht.
........ is boswachter die na zijn vakantie, uw klacht zal bespreken in de klankbordgroep.

Mijn reactie:
zeer vervelend is een understatement in deze. En nee, ik heb nou niet echt het idee dat PWN mijn klacht serieus neemt....waarom niet?
1: Mijn klacht wordt afgehandeld door, met alle respect!!!, een financieel administratief medewerker.
2: In een eerdere reactie geef je aan dat klachten worden doorgesproken met de wandelorganisatie, nu zeg je dat de klacht alleen is doorgestuurd naar de organisator van de wandeltocht.
3: Je stuurt mijn klacht door naar een boswachter die pas weer 4 mei op zijn plek zit.(Ik neem aan dat jij de autoreply ook ontvangen hebt)
4: Je lijkt niet op de hoogte van de klankbordgroep, deze komt maar 1 keer per jaar(meestal in het najaar) bij elkaar. Mailen dat ........... de klacht in de KBG zal bespreken na zijn vakantie is dus onmogelijk.
 
De klankbordgroep is met name in het leven geroepen voor het evalueren van de fietsmaatregel en heeft niet als hoofdtaak om klachten te bespreken. Ik zit zelf namelijk ook in die klankbordgroep....
Ik ben van mening dat deze klachten zo serieus zijn en de oorzaken(het gedrag van wandelaars jegens fietsers) zo ernstig zijn dat PWN dit niet af kan doen middels een standaard email naar de verschillende klagers.
 
Wellicht overbodig; maar ik ben niet tevreden met de afhandeling van mijn klacht en zou graag vernemen hoe PWN denkt dit soort situaties in de toekomst te voorkomen..

Letterlijke reactie van de financieel administratief medewerker van PWN:
In onderstaande e-mail geeft u aan dat niet tevreden bent over de afhandeling van uw klacht.
 
Ik heb overleg gehad met .......... hij is vervangend portefeuillehouder Gastheerschap. De heer ....... stelt zich op het zelfde standpunt dat er op dit moment geen aanleiding is om op de eerder gestuurde e-mails terug te komen.
Wij gaan uw klant bespreken met de organisator van de wandeltocht en na zijn vakantie zal ......... uw klacht verder oppakken.
Voor ons is hiermee, tot dat .......... terugkomt van verlof, de discussie gesloten.

Wordt vervolgd.........

groeten
Team NW9




Gepubliceerd door Erik | Permalink

© mtb noordwest9