Polderroute

Routenaam:

Lengte: 37 km & 170 hm

GPS track: GPS track Polderroute (nieuwe track per 28-09-08)

Startplaatsen:
De beste startlocatie is uiteraard afhankelijk van waar je woont. Want ja, uiteraard kan je dit rondje overal oppakken. Vanaf de Vlotbrug in Koedijk (kaart) bijv. rij je dan via de Kogendijk, Oosterdijk, de Baakmeerdijk naar de Schapenlaan, en start je bij de Groene dijk. (kaart) Dit is echt een aanrader aangezien dit 1 van onze favoriete polderweggetjes is. Of als je vanuit het noorden komt, dan begin je met de Hondsbossche Slaperdijk. (kaart)

Een aantal, voor de meeste bikers, bekende startpunten zijn:
# de officiele start van het parcours van Schoorl. (kaart)
# het einde van de Hargervaart, de Hondsbosse Slaperdijk, het meest noordelijke punt van de polderroute. (kaart)
# Schoorldam, de Damweg. (kaart)
# Bergen, de Groenedijk, het zuidelijkste punt van de route. (kaart)

Parkeren:
# Duinvermaak(kaart, www)te Bergen. Relatief kleine, gratis parkeerplaats die in het weekend druk is.
# Vlotbrug te Koedijk. (kaart) Ook een kleine gratis parkeerplaats, ligt langs de N9(Alkmaar-Den Helder) en is dus goed te bereiken.

Info: Via Noordwest 9 (contact)

Koek & zopie:
# Duinvermaak(kaart, www) te Bergen
# De Berenkuil(kaart, www, foto-1, foto-2) te Schoorl (alleen in het seizoen geopend) Ze zitten aan de Schoorlse Zeeweg, midden in het bos  ......

Routeregels:
Er zijn geen officiele regels op de off road gedeeltes. Ons advies: gebruik je gezond verstand nader wandelaars(je zult er zelden 1 tegenkomen) en beesten (die dikwijls op de dijken grazen) stapvoets, groet ze vriendelijk en vervolg je pad.
De route loopt voor een groot gedeelte over het Rekerepad, dit is een route die van Aagtdorp naar Groet loopt en over een aantal paden loopt die dmv een hek de beesten binnen houden. Soms hebben deze hekken een zgn "overstapje" (foto) een klein opstapje naast het hek waardoor je gemakkelijker over het (stroom) draad kunt stappen. Soms kun je het hek ook eenvoudig openmaken, zorg er wel voor dat je het hek weer goed sluit!!!
Mocht de bebording volgens de wegenverkeerswet aangeven dat fietsen niet is toegestaan dan is het soms noodzakelijk om enkele meters je weg te vervolgen met de fiets aan de hand.

LET OP: dikwijls zijn de boeren hun vee aan het verweiden. (van de ene wei naar de andere wei verplaatsen) Om de veestroom in goede banen te leiden gebruiken ze dan dunne draadjes die dwars over pad lopen en slecht te zien zijn.
Wees alert op deze draadjes, normaal gesproken halen ze de draadjes na het verweiden weer weg....maar een boer is ook een mens en vergeet ook wel eens wat.

Samengevat:
# sluit hekken achter je
# laat alleen je bandensporen en zweetdruppels achter op de paden.........
# passeer wandelaars en beesten met je gezonde verstand
# pas op voor de draadjes!

Mountainbikeverhuur/clinics:
# Onyva, (www). De beste verhuurder van NW Nederland. Goed onderhouden, perfect werkende fietsen, geleverd met gevulde bidon, helm en handschoenen voor 18,- euro p/d.
Met name voor groepen(vanaf 8 personen) aantrekkelijk aangezien de fietsen worden afgeleverd vlakbij de route. Onyva verzorgt ook diverse (meerdaagse) clinics waarin door een zeer ervaren instructeur uitleg wordt gegeven over fietstechniek, rijvaardigheid, veiligheid en gedragsregels op de route. Kijk voor uitgebreide informatie op de website van Onyva.
# Busker(kaart, www) te Bergen. Verhuur van Trek mountainbikes met voorvering. Gelegen in het gezellige centrum van Bergen dus perfect voor de apres bike en vlakbij het parcours. Huurprijs 18,- euro p/d met een borg van 50 euro.
# De Zeeleeuw, (www) MTB Trainingsgroep de zeeleeuw is in februari 2005 opgestart door Pim de Waard (de zeeleeuw). Pim is zelf een enthousiast mountainbiker en vindt het leuk om ook andere mensen enthousiast te maken voor het mountainbiken in de Noordhollandse duinen en op het strand.
Bij MTB Trainingsgroep de zeeleeuw kunt u terecht voor:
-groepstrainingen
-individuele trainingen (bijvoorbeeld voor verstandelijk gehandicapten)
-clinics

Routebeschrijving

Rijrichtting:
De polderroute is eigenlijk alleen tegen de klok in goed te rijden. De reden hiervan is dat er een gedeelte van het parcours van Schoorl in de route zit en dit is uitsluitend tegen de klok in(rechtsom) te rijden. Waar je ook begint, rij de route tegen de klok in.

Waarom:
Het NHD is natuurlijk prachtig mooi om te mountainbiken. Maar als je 'n keer niet zo vroeg je bed uit wilt rollen, of je wilt gewoon 's middags of op 'n warme zomeravond wat frisse offroad-kilometers wegtrappen, heb je hier niet zoveel keus. Uiteraard kan je altijd op het Schoorlse parcours of het strand terecht. Maar verder zijn er niet zo heel veel mogelijkheden. Een goed alternatief, is een offroad-rondje door de polder met een gedeelte van het Schoorlse parcours erin. Uiteraard is niet alles onverhard, maar toch nog meer dan je denkt. Soms moet je even afstappen om je bike over 'n hek te tillen. (Train je je bovenlichaam ook weer eens.) Als het niet lukt, hoef je alleen 'n touwtje los te maken. Zelf kan je via 'n opstapje eroverheen.
Aardig is ook, dat je door heel wat polders rijdt. Achtereenvolgens: de Reker polder, Mangelpolder, Oudburger polder, Aagtdorper polder, Grootdammer polder, Groeter polder en de (met dubbel-e) Vereenigde Harger- en Pettemerpolder. De naam polderroute was een logisch gevolg......
Onderweg kom je regelmatig Rekerepad-bordjes tegen. Dit is 'n 10km-lange wandelroute van Bergen naar Groet, waar deze mtb-polderroute grotendeels langs loopt.

Route:

Vanaf het Witte Huis in Aagtdorp, (foto, kaart) vlakbij de Schoorlse parcours-ingang. Eerst zo'n 50m over het fietspad richting Bergen, en dan in de donkere bocht via het paardenpad naar links oversteken. Aldaar na 20m rechtsaf over 'n tricky houten bruggetje (foto) het bosgebiedje door. Beetje rechts aanhouden, en verderop weer rechtsaf over nog zo'n houten bruggetje. Dan rechtdoor over het tegelfietspad tot aan de T-splitsing. Bij de T-splitsing sla je linksaf de onverharde Noordlaan op. Een prachtig dijkje met aan weerszijde weilanden (foto). De Noordlaan eindigt op de Schapenlaan (foto). Sla hier rechtsaf en neem de eerste links, de Groene dijk. Deze dijk is zowaar nog mooier dan de Noordlaan en slingert schitterend (foto-1, foto-2, foto-3) door de Oudburgerpolder naar de Klaassen en Evendijk (foto). Vervolg deze in noordelijke richting. Ga linksaf de Teugelaan in neem dan het eerste fietspad(Oostgrasdijk) aan je rechterhand(bij dat schitterende huis). Weer een grasdijk zul je denken........helaas, het is gewoon een verhard, legaal fietspad. De oostgrasdijk gaat over in de Omloop, volg deze tot aan de T-splitsing, ga dan links de Bickerslaan op en gelijk weer rechts door een metalen zig-zag hekje. Het Eenmanspaadje eindigt weer op de omloop, rij deze uit tot aan de T-splitsing. Rechtsaf op de Burgemeester Peecklaan en ga rechtdoor het onverharde fietspad op, het bos in.
Volg hier de GPS track, in het bos is het erg lastig om het uit te leggen omdat het erg slingert; grofweg gezegd moet je alsmaar rechtdoor.
Uiteindelijk rij je het bos weer uit en kom je op de Bosrandweg, ga rechts en aan het eind scherp links de Rekerweg op, geniet rechts bij het damhek van het PWN-verboden-te-fietsen-bordje(als hij er tenminste weer niet afgelazerd is omdat de mannen van de Gemeente Bergen niet weten hoe ze Trespa op Trespa moeten verlijmen.........)
In Schoorldam volg je de Rekerepad bordjes, je steekt de drukke Damweg over en slingert over een mini-industriegebied waarna al weer snel een Rekerepad bordje volgt wat je rechtsaf een grasveld opstuurt. Daarna linksaf de Onderweg op. Deze buigt naar rechts en gaat over in de Oudendijk. Bij de T-splitsing rechtsaf de Houtjeslaan op en aan het eind met de bocht mee naar links de Hogenweg op. Op het asfalt aangekomen neem je de eerste mogelijkheid linksaf, de Smeerlaan, een schotterpad. Je verlaat tijdelijk even het Rekerepad. De Smeerlaan verhard op een gegeven moment en bij Duinrand S sla je rechtsaf het fietspad genaamd Bullepad op. Dit gaat over in de Breelaan en buigt weer rechtsaf richting het Noordhollands kanaal. Je neemt de eerste mogelijkheid rechts, de Vierlaan. Deze buigt naar links en komt uiteindelijk weer op de Hogenweg uit. Ga hier links, je rijd paralel aan het kanaal. Op de T-splitsing rechtdoor en ook als de weg naar links buigt blijf je rechtdoor fietsen, je zit inmiddels weer op het Rekerepad. Het lijkt alsof je een boerenerf oprijd, maar het pad gaat erlangs en je zult weer over een hek moeten klimmen om je weg te kunnen vervolgen. In de verte zie je de molen al liggen en bij de molen aangekomen rij je rechtdoor de Oud-Schoorlse Zeedijk op, over het eerste bruggetje (foto) en bij het tweede bruggetje ga je links het klaphekje door. Hier ligt langs de Hargervaart (foto) een smal schelpenpaadje. 2.4" banden zijn te breed voor dit suppersmalle schelpenpaadje. Dit pad is zo'n 2 km lang en vooral in het seizoen is voorzichtigheid geboden, aan de kades liggen dan allemaal pleziervaartuigen afgemeerd en is het een drukte van jewelste. Pas je snelheid daarop aan aub. In de winter is het uitgestorven en kun je volgas richting Groet speren.
Aan het einde van de Hargervaart buigt de polderroute 180 graden terug de polder in, je fietst nu langs dezelfde dijk als daarnet  maar dan aan de andere kant. Linksaf de kleiweg in en daarna rechtsaf de Houten dijk op. Je passeert een gezellige boerencamping en al snel duik je links een schotterpad op, de Bronneweg. Je fietst langs het welbekende vogelreservaat De Putten (foto) alwaar je in de trektijd duizenden vogels kunt aanschouwen, ook zeer zeldzame! De Bronneweg buigt naar links richting Camperduin. Pas op voor overstekende kamelen......... (foto-1, foto-2) In Camperduin steek je schuin de Heereweg over, boven de camping langs. Na het hekje fiets je automatisch de Oude Heereweg op, aan de rechterkant zie je het Hargergat, ooit bestempeld als 1 van de mooiste plekjes van nederland. Met name het uitzicht vanaf de hairpin is on-nederlands. Na de hairpin fiets je rechtdoor richting de Bokkesprong, neem rechts van de Bokkesprong het grintpad de Schoorlse duinen in. Bij de T-splitsing linksaf.
Na 50 mtr ligt er een uitdaging rechtsaf.... het heen-en-weertje naar de Zandgat-uitkijktoren: 250m a 9% gemiddeld, maximaal 19%. Bovenop kun je genieten van een prachtig uitzicht over de duinen en de Noordzee. (foto)  Eenmaal weer beneden gekomen vervolg je de polderroute door rechts te gaan en rechts aan te houden; het schelpenpad genaamd Nieuwe weg. De Nieuwe weg, 1 van de mooiste paden in de Schoorlse duinen, kronkelt door prachtige heidevelden en bied je op sommige punten de mooiste vergezichten. Als de heide bloeit, vanaf half augustus, is het dubbel genieten zowel de ogen als de neus weten niet wat ze overkomt. Aan het einde van de Nieuwe weg ga je rechts de Schoorlse Zeeweg op, gelijk zie je bosbuffet de Berenkuil (foto-1, foto-2, www). Fiets voor de Berenkuil langs linksaf de Julianalaan in, na ongeveer 400 mtr kruis je de Mariaweg en 20 mtr verder het MTB-parcours van Schoorl en staat er rechts een bruin informatiebord over de route. (foto) Ga rechts het parcours op. (1-richtingsverkeer!) Je fietsts het gedeelte met Frederiks Blink, Zwarte Blink, Zeeblink, Fortblink, de Zuidwesthoek(Grensvlakte), en de Schoorlse Nok als toetje.
En ja, als je 'n keer echt rustig en lekker vlak wilt rijden, sla je die uitkijktoren en het parcours gewoon over. Dan ga je verder via de Mariaweg(afgesloten in het broedseizoen), Dr. van Steinweg,  Blijdensteinweg en de Zwarteweg retour naar Duinvermaak en Aagtdorp. Kan ook.

Weer eens wat anders
De polderroute is totaal niet te vergelijken met welke route in Nederland. Het verrassende zit hem o.a. in de variatie van de ondergrond; asfalt, schotterpaden, smalle schelpenpaadjes, grasdijkjes, grintdijkjes, zandpaden en rustieke polderweggetjes. Ook landschappelijk is de route zeer gevarieerd en ook zeer interessant voor iemand die de Nederlandse polders en haar herkomst een warm hart toedraagt. Als je de tijd neemt om van de omgeving te genieten kom je de allermooiste vergezichten tegen; zeker vroeg in de ochtend of laat in de avond op een zonnige dag is het een waar spektakel. Het lage licht zorgt dan dat de weinige contouren die de polder rijk is extra benadrukt worden. De omgeving ziet er dan een stuk magischer uit dan op een bewolkte dag.
Wie zich echt verdiept in de historie van het gebied komt tot de ontdekking dat de Rekere vroeger een rivier was en veel van de dijken waar je over fietst vroeger dienden als primaire zeedijk.
Al met al een route met een verhaal.

Bewegwijzering
De route is niet uitgepijld zoals bijv. de route van Schoorl. De route is o.a. te rijden mbv een GPS en onze GPStrack. Ook met de ouderwetse, papieren kaart lukt het prima, aangezien de route voor een groot gedeelte de Rekerepad route volgt,voor een gedeelte het parcours van Schoorl en voor een groot gedeelte over redelijk eenvoudige paden/gebieden loopt is de route ook prima te rijden zonder GPS.
Ik durf te beweren dat je hem na 2 keer rijden grotendeels uit het hoofd weet.
Dan heb je er dus ineens een prachtige MTB route van 37km bij.............

NW9 waardering:  8,5
+ lengte
+ afwisselend
+ eens wat anders
+ goed bereikbaar
+ goede apres bike
+ prima te combineren met een stuk NHD of een extra rondje Schoorl
+ hekje klimmen is ook een sport